Kom i gang - Filmarkivet

 10: juni 2014: Vi opplever for tiden noe buffringsproblemer ved filmavspilling hos noen kunder. Vi jobber med saken.

Hvordan leie film?
 
1. Gratis medlemskap
For å se film må du registrere gratis medlemskap på Filmarkivet.  På registreringssiden legger du inn et ønsket brukernavn og passord. Brukernavnet skal være en aktiv e-postadresse. Som medlem av Filmarkivet kan du holde oversikt over alle filmene du har sett tidligere.
 
2. Hva trenger du?
NYHET! Filmarkivet har nå gjennomgått en svært omfattende omlegging, og vi er glade over å kunne melde fra om at filmene nå vil spille av på PC, Mac og interaktive tavler, samt mobile enheter som nettbrett og smarttelefoner på iOS og Android-plattformene. Det er enkelt å koble PC/ Mac til prosjektor, storskjerm eller TV-apparat for visning.


Informasjon vedrørende teksting på nettbrett og smarttelefoner:

- teksting fungerer dessverre ikke på smarttelefoner og nettbrett knyttet til Android-plattformen
- teksting fungerer kun på iPad/iPhone som er oppgradert til iOS 7.

 
Filmarkivet fungerer på alle datamaskiner som har innstallert Adobe Flash Player:
- PC med Windows eller Linux
- Mac med OSX, Linux eller Windows
 
Vi støtter også de fleste nettlesere som Mozilla Firefox, Internet Explorer, Safari med mer.
 
3. Finn filmen du ønsker å se
I Filmarkivet kan du velge mellom over 2000 filmer. Vi gir deg filmen du vil se når det passer best for deg. Filmarkivet inneholder Norsk filminstitutts digitale filmarkiv sammen med Norgesfilms filmkatalog. Les mer om hvilke filmer du finner i Filmarkivet.
 
Forsmak/trailer: Før du leier en film kan du se en kort forsmak av filmen (120 sek). Her kan du teste at du har tilstrekkelig båndbredde til å vise film. Hvis du velger å se forsmak til filmen vil du få se et par minutter fra filmens begynnelse. Her får du anledning til å teste ut den funksjonalitet som er knyttet til filmen. Det kan være valg mellom høy, lav eller HD-kvalitet og av/på med teksting for de filmene som har dette. Traileren er en redigert filmsnutt med høydepunkter fra filmen som ofte benyttes for å reklamere for filmen på kino eller DVD.
 
Flash avspiller valg:
Betaling
Det koster 10 kroner å leie en kortfilm og 39 kroner for spillefilmer.  Noen av de nyere filmer som nettopp har gått på kino er noe dyrere den første tiden etter lansering (53 kroner). Reklamefilmer fra 50- og 60-tallet er gratis.
Når du har betalt for en film vil du ha tilgang på denne i 24 timer. Akkurat som når du leier en film i en videoforretning kan du pause, spole og se filmen så mange ganger du vil, men her trenger du ikke tenke på å levere den tilbake. Tjenesten er begrenset til det geografiske området Norge og du kan derfor ikke se film hvis du befinner deg i utlandet.
 
1.      For å betale filmen du ønsker å se, må du være innlogget på Filmarkivet.
2.      Trykk på teksten ”Se hele filmen” under avspillingsvinduet.
3.      Du vil da komme til en side med informasjon om vår betalingsløsning, Payex.
4.      Trykk i den store ”ruten” som omhandler Payex.
5.      Du vil nå få tre valg: du kan betale filmen med Payex konto, kredittkort eller med gavekort/verdikode.
 
# Payex konto
Payex konto er en elektronisk lommebok som kan brukes i en rekke nettbutikker i Norge. Du kan etablere en Payex konto ved å klikke her.Det tar bare noen minutter å registrere en Payex konto.

 

# Kredittkort
I samarbeid med Payex tilbyr vi også betaling med VISA eller MasterCard. På betalingssiden legger du inn kredittkortdetaljer og fullfører betalingen. Payex er merket med "Verified by Visa" og "MasterCard SecureCode". Det betyr at du som kunde har ekstra sikkerhet ved betaling på Payex Brukersteder og påfylling til Payex konto.
 
# Gavekort/verdikode
Hvis du har mottatt et gavekort eller en verdikode på Filmarkivet velger du enkelt ”Gavekort” i betalingsvinduet.
 
Er du en bedrift som ønsker å gi bort gratis filmleie fra Filmarkivet til ansatte, partnere eller kunder ? Vi tilbyr salg av verdikoder til bedrifter, institusjoner og lignende. Hver kode har en verdi tilsvarende 60 kroner. Hvis du ønsker å bestille gavekortkoder kan du ta kontakt med oss her.
 
Opplever du problemer med betaling?
Vi tilstreber å tilrettelegge for enklest mulig betaling, men av og til er det ulike årsaker som kan medføre at betalingen din ikke går igjennom. I så fall - kontakt banken din. Kontakt oss også gjerne på support@norgesfilm.no 
 
Ønsker du å kontakte oss?
Hvis du har problemer med tjenesten eller andre spørsmål vil vi forsøke å hjelpe deg så godt vi kan. Først vil vi anbefale deg å lese gjennom de mest vanlige spørsmålene og svarene (FAQ), hvis dette ikke er til hjelp kan du sende en e-post til support@norgesfilm.no.
 

 

Spørsmål og svar (FAQ)
 
Bruker tjenesten deres Cookies/ informasjonskapsler?
Svar: Ja, Filmarkivet benytter dette. Valg for godkjenning av Cookies vil legges ut i portalen i august.
 
Jeg har grå linjer over og under filmen, i tillegg til svarte linjer?
Det kan hjelpe å oppgradere driverne til grafikkortet, det kan gi helt svart over og under filmen. Det vil gi dere en bedre totalopplevelse av å se film.
 
Jeg får beskjed om at jeg har en utenlandsk IP adresse, men jeg er i Norge?
Vi har bare rettigheter til å vise filmene innenfor norsk IP-adresse. Har du norsk internettleverandør så kan du sende oss en e-post på support@norgesfilm.no og oppgi din leverandørens navn, så legger vi inn din adressen i listen over norske IP adresser.
 
Se din IP adresse her http://minip.no/
 
Har filmene trailer?
Alle filmer har enten 1.30 min forsmak eller trailer fra filmene. Dette er avhengig av om det finnes en trailer tilgjengelig for den aktuelle spillefilm.
 
Filmen hakker?
Det kan være flere årsaker til at en film hakker. Hvis du ikke har kraftig nok PC/Mac vil den ikke klare å pakke opp og vise filmen jevnt. Prøv å velge en lavere hastighet ved avspilling. En annen mulighet er at andre programmer bruker noe av båndbredden din. F.eks. nedlasting av store filer. Steng i så fall disse programmene og prøv igjen.
 
Bare bilde, ingen lyd?
Sjekk volumkontrollen i avspilleren i portalen. Hvis denne står på, og du fremdeles ikke får lyd, kan du sjekke det samme for volumkontrollen som er innebygd i din pc.
 
Hva er krav til båndbredde?
Du må ha et abonnement hos en norsk operatør. Minimum båndbredde 1500 kb/s. Anbefalt er 4000 kb/s for å kunne se filmer i høyeste kvalitet.
 
Kravet til Windows, Mac eller Linux-maskin?
http://www.adobe.com/products/flashplayer/systemreqs/
 
Kan jeg velge båndbredde manuelt?
Ja. Under avspillingsvinduet, finner du en knapp med valg av kvaliteter hvor du kan sette lav kvalitet(LQ), høy kvalitet(HQ) og HD. Det er kun noen få filmer som er tilgjengelig i HD-kvalitet.
LQ = 1328 kbps
HQ = 2160 kbps
HD = 3256 kbps (kan innholde 5.1 lyd)
 
Jeg sitter bak proxy server/brannmur?
Får å få streaming til å fungere optimalt anbefales det å åpne for trafikk på port 1935 mot fmssrv1.norgesfilm.no
 
Hva slags teknologi er filmtjenesten basert på?
Tjenesten er basert på Flash Interaktive server fra Adobe og filmene er kodet i H-264.
 
Jeg mangler undertekster?
De fleste filmer har innbrent norsk tekst, men noen filmer kan man selv velge å ha tekst av/på ved å trykke på CC i Flash avspiller. Barnefilmer med norsk tale blir ikke tekstet.
 
Hva slags filmer finnes i tjenesten?
Vi kan tilby et bredt spekter av filmer innen alle kategorier. Her finner du både helaftens spillefilmer, korte og lengre dokumentarfilmer, undervisningsfilm, kortfilmer, reklamefilmer, historiske filmopptak, med mer.
 
Hvorfor anbefalt aldersgrense?
Enkelte filmer er oppgitt med anbefalt aldersgrense. Disse er satt av Norsk filminstitutt eller NorgesFilm AS for å oppfylle kravene i Lov om film og videogram ved digital formidling til hjemmemarkedet.
 
Bildekvaliteten på filmene
Bildekvaliteten på filmene du kan se via denne tjenesten avhenger av en rekke faktorer:
• Utgangsmaterialet (hva slags kvalitet/slitasjegrad hadde den originale filmkopien?)
• Skanningen (når og med hva slags utstyr ble filmen overført til video?)
• Videomasteren (hvilket videoformat ble filmen lagret på?)
• Masterfilformat (hvilken oppløsning og teknologi er brukt for å lagre den digitale filmen?)
• Konvertering (hvilken komprimeringsteknologi er valgt?)
• Båndbredde (hvilken nettilknytning har brukeren?)
• PC/Mac (hvor avansert prosessor, internminne, grafikkort etc har brukeren?)
• TV
 
Vi har stilt høye krav til båndbredde og PC/Mac. Vi har også valgt komprimeringsteknologier som gir maksimal utnyttelse av materialet i forhold til overføringshastighet. I den grad du som bruker av tjenesten opplever ulik kvalitet på forskjellig filmer, eller støy i bildet eller lyd, vil dette som regel skyldes utgangsmaterialet som lå til grunn for fremstilling av den digitale kopien. Enten en slitt filmkopi, eller en eldre skanning. Vi er likevel interesserte i å høre fra deg dersom du opplever noen av filmene som for dårlige, eller har andre kommentarer. E-post: support@norgesfilm.no